טיפול בהפרעות אכילה

חשוב לזכור- גם אם הפרעת האכילה ותיקה,

עכשיו זה זמן טוב להתחיל לטפל בה ולשפר את איכות החיים.

בולימיה נרבוזה

איי מיםהצורך בשליטה, בושה, אשמה והסתרה עלולים למנוע ממך לפנות לעזרה.

חשוב לזכור: בולימיה היא מחלה אשר פוגעת בנפש ובגוף. כאשר הנך חושדת בקיום המחלה יש לפנות למומחה בתחום כדי להתחיל טיפול. הבעיה אינה נפתרת מעצמה ויש לתת לה משקל מקסימלי בסדר העדיפויות של החיים. מטופלות יכולות להחלים או לשפר מאוד את ההתמודדות עם הבולימיה.

בולמיה היא הפרעת אכילה המתבטאת ב:

  1. אפיזודות חוזרות ונשנות של בולמוסי אכילה. כלומר אכילה בולמוסית של כמות אוכל גדולה מהמקובל ובמשך זמן קצר יחסית. כמו כן יש תחושה של אובדן שליטה במשך האפיזודה של האכילה.
  2. התנהגויות של פיצוי הבאות למנוע עליה במשקל. התנהגויות כאלה יכולות להיות- שימוש בהקאות, משלשלים, חוקנים, צומות , תרופות ופעילות גופנית מוגזמת.
  3. הבולמוסים וההתנהגויות המפצות יופיעו לפחות פעמיים בשבוע במשך שלושה חודשים.
  4. הערכה עצמית מושפעת לרעה ואופן מוגזם על-ידי צורת ומשקל הגוף.

להסתיר את הבולמיה

הסוד הבסיסי הוא ההפרעה עצמה. ברוב המקרים, כמעט אף אחד לא יודע עליה. אחד הדברים המביישים הוא אותו פער שבין החיצוני- אשה מטופחת ומוכשרת לבין הפנימי- ההתנהגות הכפייתית וההרסנית אשר מביאה שוב לשנאה עצמית. או פער בין העובדה שנשים אלו לרוב מצליחות בחייהן לבין הכשלון לשלוט באכילה.

ההרגשה של חלק מהנשים היא שיש מפלצת בתוכן בה הן מנסות לשלוט, ככל שמנסות לשלוט בה יותר היא מפחידה והרסנית יותר. מאבק זה יוצר בושה רבה והסתרה.

בולמיה –ניתן לטפל בכך

עיקר העבודה היא סביב יצירת קשר ואמון. כמטפל אני רואה חשיבות בבניית אמון זה כי לרוב קיימים סודות רבים בחייה של המטופלת והאפשרות לחשוף  את הסודות בתהליך הדרגתי יוכל להביא להכרה במניעים האמיתיים להפרעת האכילה ושיפור משמעותי בה.

במקביל יכולה להתקיים הדרכה דיאטנית המלווה את הדרך שבה המטופלת אוכלת ועוסקת באוכל במהלך היום.

התנהגויות הפיצוי הן הרסניות ופוגעות בבריאות הגוף בדרכים שונות ורצוי שרופא יהיה גם בתוך תמונת הטיפול. כך יכול להתקיים במיטבו טיפול בהפרעת האכילה.

 ליצירת קשר: 052-805-9945 או דרך "צרו קשר" כאן באתר

אנורקסיה נרבוזה

בושה, אשמה והסתרה יכולים למנוע ממך לפנות לעזרה. חשוב לזכור: אנורקסיה היא מחלה מסוכנת. כאשר הנך חושד בקיום המחלה יש לפנות למומחה בתחום כדי להתחיל טיפול. הבעיה אינה נפתרת מעצמה ויש לתת לה משקל מקסימלי בסדר העדיפויות של החיים. מטופלות יכולות להחלים או לשפר מאוד את ההתמודדות עם האנורקסיה.

עצים ללא עלים

אנורקסיה נרווזה (פירוש= איבוד תיאבון עצבני)  היא הפרעת אכילה המתבטאת ב:

  1. פחד גדול מעלייה במשקל, מהשמנה או משומן.
  2. אי רצון לשמור על משקל גוף מינימלי ונורמלי לגיל ולגובה. כלומר המשקל הוא לפחות ב 15 אחוז מתחת לנורמה לגובה ולגיל.
  3. עיוות בתפישת הגוף- הגוף נתפש כשמן למרות היותו רזה מאוד.
  4. השפעה חזקה ומופרזת של המשקל או צורת הגוף על הדימוי העצמי
  5. לרוב מתלווה להפרעה אל-ווסת- היעדרות של לפחות שלושה מחזורי ווסת אך זהו אינו קריטריון הכרחי לאבחון האנורקסיה

מתי מופיעה אנורקסיה

אנורקסיה מופיעה כמעט תמיד על רקע של קשיים ומשברים אחרים. אפשר לומר שקשה לחולה באנורקסיה להתמודד עם הקשיים האלו ולכן נסוגה לאנורקסיה המסתירה את ההתמודדות עם קשיים אלה. אירועים כאלה יכולים להיות: יחסים רעועים בתוך המשפחה שלא תמיד מודעים להורים, משברי הגירה, גירושין ופגיעות מיניות.

מאפיינים נפשיים עיקריים הם הצורך בשליטה ,אי הרצון לחוות רגשות קשים והכחשת כל צורך אנושי ורגשי.

הטיפול באנורקסיה נרבוזה

הטיפול הוא ברובד ההתנהגותי וברובד הפסיכולוגי. היחס לגוף ולאוכל מסמל את המאבק התוך נפשי.

ברובד הפיזי יש צורך במעקב דיאטני על ידי דיאטנית המומחית להפרעות אכילה. זאת מאחר וצמצום המשקל הוא מסוכן ולעיתים פוגע בחשיבה ובהתפתחות (בקרב מתבגרות). לעיתים קרובות יהיה צורך בליווי פסיכיאטרי.  הטיפול הפסיכולוגי מתמקד בשלב הראשון בקבלה מוחלטת של המטופלת ללא רצון להשפיע או לשנות אלא רק להבין. יצירת קשר זו היא קריטית להצלחת הטיפול. בהמשך עשוי להיווצר קשר מספיק חזק כך שהמטופלת תוכל לחלוק רגשות ותפיסות עמוקות ופחות מודעות. כך ניתן להבין מה עומד מאחורי הצורך להצטמצם ולשלוט באוכל.

ליווי משפחתי , במקרה של מתבגרות ואף בוגרות יכול להיות משמעותי ביותר להצלחת התהליך. זאת מאחר וההורים הם שותפים הכרחיים בתהליך ההחלמה. רצוי מאוד שיבינו את הרקע העמוק להתפתחות המחלה על מנת שיוכלו לפתח התנהגות שתתמוך בהחלמה.

הטיפול באנורקסיה דורש זמן, סבלנות ומוכנות להתגייסות אך השלב הראשון הוא פשוט להגיע לפגישות.

 קישור לטיפול באכילה רגשית וכפייתית