טווס - דימוי עצמי

דימוי עצמי ובטחון עצמי

להרגיש שווה- טיפול בדימוי עצמי נמוך

המטרה של שיפור הדימוי העצמי היא לשפר התמודדות עם קשיים בחיים, להרגיש שאני ממצה את היכולות שלי ומכאן להרגיש סיפוק, התלהבות ורוגע.

"רן, המוכנות שלך להתאים את הגישה בשבילי היתה מרגשת כל כך. הרגשתי בן אדם שווה. שווה שמישהו ישתנה בשבילו. וזה תרם כל כך לערך העצמי שלי" 

ביטחון עצמי נמוך מעודד הימנעות

דימוי עצמי נמוך עלול לגרום לך להימנע מהתנסויות שעלולות לעמת את הדימוי העצמי. כלומר להימנע מהתנסויות שלא בטוח שאצליח בהן. בכך נמנעת צמיחה והתפתחות:  מציאת עבודה חדשה, יצירת קשר חדש, התנסות חדשה בתוך קשר קיים, הימנעות מחיבור לגוף כמקור עוצמתי ונעים ועוד.

לאורך זמן דימוי עצמי נמוך עלול להיות מסוכן אם יווצר מעגל של אי הצלחה ותיקוף הדימוי בעיני עצמי.

מה זה דימוי עצמי?

single-rojumהאדם הוא ייצור חברתי. אם היה חי על אי בודד יה לי מקור השוואה. להשוות עצמי עם אחרים זהו תהליך נורמלי שיכול להוביל לצמיחה.

אבל כאשר אני שופט את עצמי לאורך זמן כשווה פחות- זה עלול להיות מסוכן.

דימוי עצמי הוא תהליך שבו אני תופס ומעריך את עצמי בחמישה תחומים עיקריים:

  1. דימוי גןף – הדרך שבה אני תופס/ת את גופי, את בריאותי ואת הופעתי ואת יכולת התנועה שלי. למשל: אני מאמינ/ה שאני גופי מאוד פגיע למחלות או אני תופס/ת את את עצמי שמגושמ/ת.
  2.  עצמי אישי – הדרך שבה אני תופס/ת את את תכונות האופי שלי והמזג שלי. למשל: אני תופס/ת את עצמי כאדם או אשה שמחים או אני נוטה להתפרצויות חסרות שליטה.
  3. עצמי חברתי – הדרך שבה אני תופס/ת את עצמי כייצור חברתי. למשל: אני מסתדר בקלות עם רוב האנשים.

שני מרכיבי עצמי נוספים הם העצמי המשפחתי והעצמי המוסרי.

כאשר אני תופס/ת  את עצמי ברמה נמוכה יחסית בחמשת מרכיבים אלו- סביר להניח שיהיה לי דימוי עצמי נמוך. במילים אחרות:  אני פשוט לא מרוצה ממחשבות שיש לי על עצמי, מרגשות שאולי אני אמור/ה להרגיש או לא מרגיש מספיק ומביקורת עצמית על ההתנהגות שלי

איך לשפר ביטחון עצמי נמוך?

להכיר את העולם הרגשי – בטיפול נוצר מרחב בטוח לחשוב מחשבות שאני לא תמיד מרשה לעצמי, לחוות את כל קשת הרגשות- גם אלה שאני חוסם את עצמי מלהרגיש. כאשר אני מרשה לעצמי להרגיש באמת- אני מקבל את עצמי כאדם שלם יותר והדימוי העצמי עולה. היכולת להרגיש פגיעות מאפשרת יותר אינטימיות. היכולת להרגיש כעס ולבטא אותו מחברת לעוצמה ואוטנטיות.

kite

העצמת היכולת להיות בקשר קרוב ותומך- הייחוד של הטיפול הוא במפגש עם המטפל. כאן יש סוד גדול. הדימוי העצמי התקבע במהלך השנים בתוך מערכות יחסים שונות. גם הטיפול הוא מערכת יחסים בין שני אנשים. בתוך המערכת הזו אני כמטפל מקבל אותך ממש כפי שהנך. ללא שיפוט וללא ביקורת. אפשר לדמות את התהליך הטיפולי לעץ מרהיב  (המטופל/ת) שצומח מתוך אדמה פוריה (המטפל, טכניקות הטיפול והחדר). הנקודה היא שהאדמה לא שופטת את העץ אלא נותנת לו את כל מה שהוא צריך לצמיחה. מערכת יחסים כזו מטפחת את הדימוי העצמי החבוי.

התנסות ב"כאילו" שמובילה להצלחה – בתוך המפגש הטיפולי אני מציע גם שיחה וגם התנסות. התנסות במצב שהוא כמו בחיים. מפגש עם אדם או מצב ב"כאילו", אבל באמת. שזה אומר לפגוש את החלקים בעצמי שקשה לי לפגוש. ההצלחה בכך, בתוך המרחב הטיפולי הבטוח, מחזקת תחושת המסוגלות ומכאן מאפשרת פעולה בחיים עצמם. הדימוי העצמי יתחזק.

דימוי גוף
כדי לחזק את הדימוי העצמי יש לתת תשומת לב לגוף. בטיפול נפגוש את הגוף,השיפוט כלפיו, היחס אליו, העוצמה שטמונה בו. דימוי הגוף ישתפר וכך גם הדימוי העצמי

 

לנסות את זה בבית
הגוף ואני- סיפור אהבה?
1. עשו סריקה של איזורים בגוף שלכם. כתבו אלו חלקים אתם אוהבים בגוף ואילו חלקים אתם לא אוהבים. פנים, עיניים, אף, צוואר, חזה, בטן, רגליים.
2. כתבו אמירה או מחשבה שאתם חושבים על אותו איזור בגוף ("אני אוהבת את האף שלי כי הוא קטן וחמוד" או "הרגליים שלי שמנות ואני שונאת להראות אותן")
3. בעקבות התנסות זו שימו לב להרגשות ולמחשבות שעולות וכתבו אותן.מטרת ההתנסות: לעורר את המודעות באשר לדימוי הגוף. כאשר יש לי דימוי גוף נמוך הדבר לרוב קשור לדימוי עצמי נמוך. מכאן אפשר להתחיל לטפל בדימוי גוף ודימוי עצמי.
* ההתנסות אינה תחליף לטיפול מקצועי.